پهنه بندی خطر زمین لغزش در امتداد آزادراه خرم آباد-زال در استان لرستان با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP)

نویسندگان

1 گروه زمین شناسی زیست محیطی و آبشناسی، دانشکده علوم زمین، دانشگاه صنعتی شاهرود

2 استادیار گروه زمین شناسی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه لرستان، خرم آباد

چکیده

آزاد راه خرم‌آباد _ ‌زال بخشی از محور سراسری تهران - بندر امام خمینی می‌باشد که از لحاظ اقتصادی از جمله راه‌های مهم کشور می‌باشد. بنابراین، این پژوهش به بررسی پهنه بندی خطر زمین لغزش در مسیر آزادراه خرم آباد- زال با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS پرداخته است. به منظور پهنه بندی خطر زمین لغزش در مطالعه حاضر، از روش تحلیل سلسله مراتبی یا AHP استفاده شده است. بر همین اساس، با توجه به مطالعات و مشاهدات صحرایی و شرایط زمین شناسی، تعداد 10 عامل تأثیرگذار بر وقوع زمین لغزش شامل سنگ شناسی، شیب، جهت شیب، فاصله از گسل، کاربری اراضی، آب و هوا، ارتفاع، فاصله از رودخانه، فاصله از زهکش، و میزان بارندگی انتخاب و در محیط GIS با استفاده از روش AHP، بعد از وزندهی، نقشه مربوط به هر لایه تهیه شده است. در نهایت با ترکیب لایه های مختلف نقشه پهنه بندی خطر زمین لغزش برای منطقه مورد مطالعه تهیه شده است. بر اساس نقشه تهیه شده مشخص شد که 54 درصد از منطقه مورد مطالعه دارای پتانسیل زمین لغزش زیاد و خیلی زیادی می باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Landslide hazard zonation along Khorramabad-Zal Highway in Lorestan province using analytical hierarchy process (AHP)

نویسندگان [English]

  • Farahnaz Mirzai 1
  • Ali Akbar Momeni 1
  • Y. Abdi 2
1 Department of Environmental Geology and Hydrology, Faculty of Geosciences, Shahrood University of Technology
2 Dept., of Geology, Faculty of sciences, Lorestan University, Khoramabad
چکیده [English]

Khorramabad-Zal Highway is a part of Tehran-Bander Imam Khomeini axis, which is one of the most important roads in the country economically. Therefore, this research has investigated the landslide hazard zonation in Khorram Abad-Zal Highway using geographic information system (GIS). In order to landslide hazard zonation in the present study, the hierarchical analysis method (AHP) was used. Accordingly, according to field studies and observations and geological conditions, the number of 10 factors influencing the occurrence of landslides including lithology, slope, aspect, distance from the fault, land use, climate, altitude, distance from the river, The distance from the stream, and the rainfall are selected and in the GIS environment using the AHP method, after weighting, a map for each parameter has been prepared. Finally, by combining different layers, a landslide hazard zoning map has been prepared for the study area. Based on the prepared map, it was found that 54% of the studied area has a high and very high landslide potential.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Landslide hazard zonation
  • AHP
  • GIS
  • Khorramabad-Zal Highway